Tänään oli piirin iltakisa. Keli oli oikein hyvä, aurinkoa tauluilla ja kevyttä tuulta.
Lämmittelyssä oikein hyvää nippua mutta jostain syystä suoritukset alkoivat venymään kisan alettua joka aiheutti todella pahaa nipun hajoamista, nelonenkin tuli sitten ammuttua.
Toiselle puoliskolle päätin ripeyttää tahtia ensimmäisen horrorisarjan jälkeen joka toimi melko hyvin poislukien viimeinen sarja joka levisi täysin.
Ammuskelin kymmeneen asti sitten ihmetellen missä mättää ja kahvaotteen sulkeminen hieman paransi niputusta. Kokeilin myös ampua pari sarjaa uudella läpällä joka paransi niputusta jälleen.
Täytyy huomenan hieman hahmotella lisää kahvaotetta ja ajaa sisään uutta läppää. Saattaa olla että vanha läppä on vaan jo liian kulahtanut.
tiistai 22. kesäkuuta 2010
maanantai 21. kesäkuuta 2010
Hyvä reeni
Ammuin tänään harmaalla jousella hyvässä kelissa rusalla.
Sain tehtyä pienen tarkastuksen plungeriin ja niputus oli hyvää. Nuolet pysyivät keltaisella ja jousen hyvän toiminnan johdosta pystyin myös keskittymään hyviin suorituksiinkin.
Pitkästä aikaa jäin hyvä fiilis treenistä. Tällaista lisää.
Sain tehtyä pienen tarkastuksen plungeriin ja niputus oli hyvää. Nuolet pysyivät keltaisella ja jousen hyvän toiminnan johdosta pystyin myös keskittymään hyviin suorituksiinkin.
Pitkästä aikaa jäin hyvä fiilis treenistä. Tällaista lisää.
Kisaa ja muuta
Tässä on tullut käytyä ampumassa Tampereella hieman fita kierrosta joka meni hieman penkin alle jota alemmas en uskonut valuvani. Sitten tuli hieman treenattua ja ammuttua Talosaaressa fita joka floppasi vieläkin kovempaa.
Tuossa muutamana päivänä on tullut ihmeteltyä miksi jonain päivänä nuoli lentää paljon paremmin kuin toisena.
Tänään saatoin löytää yhden syyn. Jousilaukusta löytyy nimittäin samanlaisia jänteitä varustettuna 18, 19 ja 20 säikeellä joista 18 säikeinen toimii selkeästi parhaiten. Vissiin tullut ammuttua mitä sattuu säiemäärällä viime aikoina.
Nyt ne jänteet on tosin nimikoitu hyvin säikeiden määrän suhteen joten ei niistä sen enempää. Pitää vain nyt hommata riittävästi oikeanlaisia jänteitä ja ammuskella niitä hieman sisään.
Korjasin myös hieman sinisen jousen alalavan kieroutumaa mutta se on jokatapauksessa kompromissi jännelinjan ja jänteen alalavan uraan laskeutumisen välillä. Harmaa toimi paljon paremmin joten ammun varmaan harmaalla tässä parisen viikkoa.
Tuossa muutamana päivänä on tullut ihmeteltyä miksi jonain päivänä nuoli lentää paljon paremmin kuin toisena.
Tänään saatoin löytää yhden syyn. Jousilaukusta löytyy nimittäin samanlaisia jänteitä varustettuna 18, 19 ja 20 säikeellä joista 18 säikeinen toimii selkeästi parhaiten. Vissiin tullut ammuttua mitä sattuu säiemäärällä viime aikoina.
Nyt ne jänteet on tosin nimikoitu hyvin säikeiden määrän suhteen joten ei niistä sen enempää. Pitää vain nyt hommata riittävästi oikeanlaisia jänteitä ja ammuskella niitä hieman sisään.
Korjasin myös hieman sinisen jousen alalavan kieroutumaa mutta se on jokatapauksessa kompromissi jännelinjan ja jänteen alalavan uraan laskeutumisen välillä. Harmaa toimi paljon paremmin joten ammun varmaan harmaalla tässä parisen viikkoa.
torstai 3. kesäkuuta 2010
Reeniireenii
Maanantaina tuli vedettyä normitreeni töiden päälle. Näyttäisi siltä että tämänhetkisellä työtahdilla nuolimäärä jää illalla jonnekin 120-150 nuolen tasolle ennenkun mäkärät rusalla alkavat haittaamaan ammuntaa liiaksi.
Osumat olivat hyviä ja treenin päätarkoituksena oli pokapuolen lavan hallinta, laukaisu sekä rytmityksen nopeuttaminen.
Tiistai meni sitten töissä joten ei siitä sen enempää.
Eilen tuli vedettyä taas se vakio 130 nuolta jatkaen maanantain tapaan pokan lavanhallinnalla, laukaisun parantamisella ja rytmin nopeuttamisella. Tein myös samalla hieman hapotustreeniä ampumalla sarjan nuolet mahdollisimman pienillä tauoilla nuolten välillä sekä sarjojen välisen ajan minimoimalla. Tuolla tavalla näkee helposti ja suhteellisen nopeasti ne suurimmat repsahtamisosat suorituksesta.
Mielenkiintoisen distraction harjoituksen toi osaan sarjoista pari natiaista jotka fillarilla tulivat viivan taakse istuskelemaan heitellen nerokkaita lausahduksia "Et varmaan osu" tai "Ei se osu kuitenkaan". Selvisin distraktiosta kunnialla :)
Treenin loppuun ammuin vielä sitten muutaman sarja hieman pidemmillä hengähdystauoilla nuolten välillä ja lopetin treenin 86:an pisteen sarjaan.
Hieman jäi nippu oikeall tuossa kuvan sarjassa tosin.
Osumat olivat hyviä ja treenin päätarkoituksena oli pokapuolen lavan hallinta, laukaisu sekä rytmityksen nopeuttaminen.
Tiistai meni sitten töissä joten ei siitä sen enempää.
Eilen tuli vedettyä taas se vakio 130 nuolta jatkaen maanantain tapaan pokan lavanhallinnalla, laukaisun parantamisella ja rytmin nopeuttamisella. Tein myös samalla hieman hapotustreeniä ampumalla sarjan nuolet mahdollisimman pienillä tauoilla nuolten välillä sekä sarjojen välisen ajan minimoimalla. Tuolla tavalla näkee helposti ja suhteellisen nopeasti ne suurimmat repsahtamisosat suorituksesta.
Mielenkiintoisen distraction harjoituksen toi osaan sarjoista pari natiaista jotka fillarilla tulivat viivan taakse istuskelemaan heitellen nerokkaita lausahduksia "Et varmaan osu" tai "Ei se osu kuitenkaan". Selvisin distraktiosta kunnialla :)
Treenin loppuun ammuin vielä sitten muutaman sarja hieman pidemmillä hengähdystauoilla nuolten välillä ja lopetin treenin 86:an pisteen sarjaan.
Hieman jäi nippu oikeall tuossa kuvan sarjassa tosin.
perjantai 28. toukokuuta 2010
Ysikymppiä
Tänään tuli vedeltyä lähinnä ysikymppiä.
Alkuun pari sarjaa oli hieman merkin hakemista koska merkki oli pohjalla harmaalta jouselta.
Hieman myös herätti hämmennystä harhaosumat oikealle ylös mutta muutaman sarjan jälkeen syyksi paljastuivat kaksi määrättyä nuolta. Toisen sain samaan nippuun nokkia pyörittämällä, toista en. Se päätyi saman tien harkkanuolisarjaan.
Sain välillä aika mukavia suorituksia aikaseksi mutten ihmeemmin jaksanut pingottaa.
Nuolet pysivät pääosin keltaisella muutamia harhalaukauksia lukuunottamatta.
Alkuun pari sarjaa oli hieman merkin hakemista koska merkki oli pohjalla harmaalta jouselta.
Hieman myös herätti hämmennystä harhaosumat oikealle ylös mutta muutaman sarjan jälkeen syyksi paljastuivat kaksi määrättyä nuolta. Toisen sain samaan nippuun nokkia pyörittämällä, toista en. Se päätyi saman tien harkkanuolisarjaan.
Sain välillä aika mukavia suorituksia aikaseksi mutten ihmeemmin jaksanut pingottaa.
Nuolet pysivät pääosin keltaisella muutamia harhalaukauksia lukuunottamatta.
torstai 27. toukokuuta 2010
Usko osaamiseen jälleen löytymässä
Tässä on tullut hieman ryvettyä ammunnallisesti kuten iltakisojen ja Kouvolan 900-kierroksen tuloksista on voinut huomata.
Ammunnassa on ollu todella paljon hajaosumia taulun reunoille joille en ole keksinyt oikein muuta syytä kuin suorituksen joka ei ole niin hyvä kuin voisi olla.
Eilisen hyvän sadetreenin rohkaisemana ammuin tänäkin iltana mäkärien syöttinä sinisellä jousella.
Nuoli lensi ja niputti hyvin, tosin vieläkin näyttäisi siltä että perä välillä hieman notkahtaa alas. Tosin kun katsoo nippua taulussa niin korkeushajontaa todellakaan ei ole ja sivuhajontakin näyttäisi vievän lähinnä kasille asti.
Tänään oli siinä mielessä hyvä ilta että huonoillakin suorituksilla joilla harmaan jousen kanssa nuoli on eksynyt todella kauas keskeltä, osumat olivat huonoimmillaan kaseja. Eli käytännössä harmaassa jousessa on jokin virityksellinen seikka joka aiheuttaa hajontaa osumissa. 70m matkalta tuloskin näytti olevan lähempänä sitä tasoa millä tällä hetkellä pitäisi ampua. Tänään tuli 334 pistettä kasaan puolikkaalta.
Ammun nyt jonkin aikaa sinisellä ennenkuin alan edes miettimään harmaan säätöjen tarkastamista. Pakko saada keskityttyä jälleen tekniikkaan ja ammuntafiilikseen.
Ammunnassa on ollu todella paljon hajaosumia taulun reunoille joille en ole keksinyt oikein muuta syytä kuin suorituksen joka ei ole niin hyvä kuin voisi olla.
Eilisen hyvän sadetreenin rohkaisemana ammuin tänäkin iltana mäkärien syöttinä sinisellä jousella.
Nuoli lensi ja niputti hyvin, tosin vieläkin näyttäisi siltä että perä välillä hieman notkahtaa alas. Tosin kun katsoo nippua taulussa niin korkeushajontaa todellakaan ei ole ja sivuhajontakin näyttäisi vievän lähinnä kasille asti.
Tänään oli siinä mielessä hyvä ilta että huonoillakin suorituksilla joilla harmaan jousen kanssa nuoli on eksynyt todella kauas keskeltä, osumat olivat huonoimmillaan kaseja. Eli käytännössä harmaassa jousessa on jokin virityksellinen seikka joka aiheuttaa hajontaa osumissa. 70m matkalta tuloskin näytti olevan lähempänä sitä tasoa millä tällä hetkellä pitäisi ampua. Tänään tuli 334 pistettä kasaan puolikkaalta.
Ammun nyt jonkin aikaa sinisellä ennenkuin alan edes miettimään harmaan säätöjen tarkastamista. Pakko saada keskityttyä jälleen tekniikkaan ja ammuntafiilikseen.
keskiviikko 26. toukokuuta 2010
Sade/tuulitreeni
Tänään sitten Rusalla yhdistetty sade- ja tuulitreeni.
Kaivoin laukusta esiin sinisen jousen joka oli lepäillyt Tampereella Luulajan kisasta saakka.
Jousi toimi melko hyvin verrattuna harmaaseen jolla olen ampunut tässä viimeaikoina. Vaikka sadetakin päällä ei ollut pitkähihaista ja hiha pääsi hieman napsimaan jänteeseen, niputus oli paljon parempaa kuin harmaalla jousella. Samoin nokinpaikka oli jollain aivan oudolla korkeudella jonka takia nuoli heitteli hieman perää pystysuunnassa. Kumma pientä pystyhajontaa silti ilmeni.
Sain samalla hieman rentoutettua ammuntaa koska karmaisevat virheosumat vähenivät paljon.
Sinisessä on Shibuyan hylly mutta koska satoi, en saanut selville raapiiko se putkia samalla tavalla kuin harmaassa. Sen selvittäminen jää sitten hieman kuivemmalle päivälle.
Nuolia sain tauluun sadan hujakoille ennenkuin alkoi tulla kylmä.
Kaivoin laukusta esiin sinisen jousen joka oli lepäillyt Tampereella Luulajan kisasta saakka.
Jousi toimi melko hyvin verrattuna harmaaseen jolla olen ampunut tässä viimeaikoina. Vaikka sadetakin päällä ei ollut pitkähihaista ja hiha pääsi hieman napsimaan jänteeseen, niputus oli paljon parempaa kuin harmaalla jousella. Samoin nokinpaikka oli jollain aivan oudolla korkeudella jonka takia nuoli heitteli hieman perää pystysuunnassa. Kumma pientä pystyhajontaa silti ilmeni.
Sain samalla hieman rentoutettua ammuntaa koska karmaisevat virheosumat vähenivät paljon.
Sinisessä on Shibuyan hylly mutta koska satoi, en saanut selville raapiiko se putkia samalla tavalla kuin harmaassa. Sen selvittäminen jää sitten hieman kuivemmalle päivälle.
Nuolia sain tauluun sadan hujakoille ennenkuin alkoi tulla kylmä.
tiistai 18. toukokuuta 2010
Kisaa ja treeniä
Launantaina kävin ampumassa Kouvolassa 900-kierroksen melko mahtavassa säässä.
Aurinko paistoin oikein mukavasti, tosin hieman puskainen tuuli kiusasi välillä.
Kisasta tuli voitto mutta tulostaso ei ollut kovinkaan mairitteleva. Ohitusongelma oli jälleen melko pahasti päällä ja nuoliin jäi selviä merkkejä hyllyosumasta. Puolessa välissä kisaa kasvatin hieman jänneväliä jolla sain hyllyosumat hieman vähenemään mutta toisaalta nippu levisi hieman.
Kompromissivirityksellä ei tarvinut pahemmin ennätyksiä hakea, en tosin jaksanut pahemmin stressata kisasta, nautin lähinnä hienosta kelistä.
Kisan jälkeen ajelin Tampereelle jossa sitten lauantaina treeniä Kaupin kentällä. Testailin Matin 450:siä jotka osoittautuivat todella jäykiksi, niistä tosin oli pätkäisty melkoisesti perästä. Kuvailtiin hieman hyllyn ohitusta ja osuma hyllyyn ei näköjään tapahdu joka kerta. Tosin nuoli ohittaa niin läheltä hyllyä että näköjään pienikin laukaisuvirhe riittää aiheuttamaan osuman. Taivuttelin hylly hieman sisäänpäin ja osumat vähenivät.
Kaupissa oli hienoa ampua. Lämpöä riitti about 28 asteen verran ja sivutuuli oli tasainen toisin kuin rusalla jossa tuuli pyörii täysin sattumanvaraisesti ympäriinsä. Grillikausikin tuli avattua siinä samassa.
Eilen kävin sitten hieman tuliharjoittelemassa rusalla. En vielä tehnyt hyllylle mitään mutta tulin siihen lopputulokseen että hyllyä voinee siirtää parisen milliä taaksepäin ja lankaa taivuttaa hieman ulospäin samalla typistäen lankaa hieman. Tuon pitäisi käytännössä jättää nuolelle se pari-kolme milliä lisää tilaa toimia.
Aurinko paistoin oikein mukavasti, tosin hieman puskainen tuuli kiusasi välillä.
Kisasta tuli voitto mutta tulostaso ei ollut kovinkaan mairitteleva. Ohitusongelma oli jälleen melko pahasti päällä ja nuoliin jäi selviä merkkejä hyllyosumasta. Puolessa välissä kisaa kasvatin hieman jänneväliä jolla sain hyllyosumat hieman vähenemään mutta toisaalta nippu levisi hieman.
Kompromissivirityksellä ei tarvinut pahemmin ennätyksiä hakea, en tosin jaksanut pahemmin stressata kisasta, nautin lähinnä hienosta kelistä.
Kisan jälkeen ajelin Tampereelle jossa sitten lauantaina treeniä Kaupin kentällä. Testailin Matin 450:siä jotka osoittautuivat todella jäykiksi, niistä tosin oli pätkäisty melkoisesti perästä. Kuvailtiin hieman hyllyn ohitusta ja osuma hyllyyn ei näköjään tapahdu joka kerta. Tosin nuoli ohittaa niin läheltä hyllyä että näköjään pienikin laukaisuvirhe riittää aiheuttamaan osuman. Taivuttelin hylly hieman sisäänpäin ja osumat vähenivät.
Kaupissa oli hienoa ampua. Lämpöä riitti about 28 asteen verran ja sivutuuli oli tasainen toisin kuin rusalla jossa tuuli pyörii täysin sattumanvaraisesti ympäriinsä. Grillikausikin tuli avattua siinä samassa.
Eilen kävin sitten hieman tuliharjoittelemassa rusalla. En vielä tehnyt hyllylle mitään mutta tulin siihen lopputulokseen että hyllyä voinee siirtää parisen milliä taaksepäin ja lankaa taivuttaa hieman ulospäin samalla typistäen lankaa hieman. Tuon pitäisi käytännössä jättää nuolelle se pari-kolme milliä lisää tilaa toimia.
torstai 13. toukokuuta 2010
Ruskista
Tänään ei satanutkaan joten tuli vietettyä iltapäivä ruskiksella.
Tuuli melko mukavasti joten sain hyvää tuulitreeniä alle. Tosin nuolen hyppimistä vasemmalta oikealle tapahtui aivan liikaa. Noilla suoritusvirheillä osuman ei pitäisi hyppiä noi paljoa. Testasin vielä kolmestakympistä hieman sulatonta sen mitä tuulelta pystyin ja sama ongelma oli päällä kuin aikaisemmin eli sulaton notkean puolella.
Painuin sitten hallille ihmettelemään jossa ammuin ensin yhden nuolen ilman sormilenkkiä jonka johdosta jousi oli palasina lattialla. Kokosian jousen ja jatkoin ammuntaa. Ei mennyt onneksi mitään rikki.
Sen verran ärsytti tuo säätymättömyys jousessa että testasin ensin pienellä paunasäädöllä optimijäykkyyden nuolelle plungerin ollessa about halutussa kohtaa. Sen jälkeen sitten pientä hakua edes takaisin paunoilla kunnes paras kohta löytyi. Niputus ei vielä ollut mielestäni hyvää joten tein parin millin säätöjä haritukseen plungerin kehällä kunnes löytyi kohta jossa niputus parani huomattavasti. Hieman mentiin sisään päin. Sen jälkeen vielä parin naksun säätö plungerin jäykkyydelle ja jousi toimi mielestäni paremmin kuin aikasemmin.
Tuossa vaiheessa tosin ulkona satoi ja oli jo myöhä joten tarkastusammunta ulkomatkoilta jää huomisillalle.
Lauantaina on 900-kierros Kouvolassa jonka matkoilel merkit ovat tiedossa. Täytyy tehdä vain pieni tarkastusammunta huomenna jotta näkee vaikuttiko tämän päivän säätö jotain.
Tuuli melko mukavasti joten sain hyvää tuulitreeniä alle. Tosin nuolen hyppimistä vasemmalta oikealle tapahtui aivan liikaa. Noilla suoritusvirheillä osuman ei pitäisi hyppiä noi paljoa. Testasin vielä kolmestakympistä hieman sulatonta sen mitä tuulelta pystyin ja sama ongelma oli päällä kuin aikaisemmin eli sulaton notkean puolella.
Painuin sitten hallille ihmettelemään jossa ammuin ensin yhden nuolen ilman sormilenkkiä jonka johdosta jousi oli palasina lattialla. Kokosian jousen ja jatkoin ammuntaa. Ei mennyt onneksi mitään rikki.
Sen verran ärsytti tuo säätymättömyys jousessa että testasin ensin pienellä paunasäädöllä optimijäykkyyden nuolelle plungerin ollessa about halutussa kohtaa. Sen jälkeen sitten pientä hakua edes takaisin paunoilla kunnes paras kohta löytyi. Niputus ei vielä ollut mielestäni hyvää joten tein parin millin säätöjä haritukseen plungerin kehällä kunnes löytyi kohta jossa niputus parani huomattavasti. Hieman mentiin sisään päin. Sen jälkeen vielä parin naksun säätö plungerin jäykkyydelle ja jousi toimi mielestäni paremmin kuin aikasemmin.
Tuossa vaiheessa tosin ulkona satoi ja oli jo myöhä joten tarkastusammunta ulkomatkoilta jää huomisillalle.
Lauantaina on 900-kierros Kouvolassa jonka matkoilel merkit ovat tiedossa. Täytyy tehdä vain pieni tarkastusammunta huomenna jotta näkee vaikuttiko tämän päivän säätö jotain.
keskiviikko 12. toukokuuta 2010
Iltakisailua
Eilen tuli vietyä jousi ensimmäistä kertaa ulos varustettuna 20 säikeisellä Magestyllä.
Kerkesin ampua muutaman sarjan ennen iltakisan alkua.
Koska säädöt olivat 18m pohjalta, oli niputuskin sitten sitä luokkaa. Säätelin kisan kulkiessa hieman jänneväliä ja plungeria ja sain viimeisille sarjoille hieman parempaa tolkkua nuolen toimintaan.
Kisasta hullunhauska tulos 616 jolla ei pahemmin juhlita mutten toisaalta tulosta lähtenytkään ampumaan. Tänään jos tekisi hienosäädön loppuun tuolle jänteelle ja varmistaisi vielä 900-kierroksen merkit.
Kerkesin ampua muutaman sarjan ennen iltakisan alkua.
Koska säädöt olivat 18m pohjalta, oli niputuskin sitten sitä luokkaa. Säätelin kisan kulkiessa hieman jänneväliä ja plungeria ja sain viimeisille sarjoille hieman parempaa tolkkua nuolen toimintaan.
Kisasta hullunhauska tulos 616 jolla ei pahemmin juhlita mutten toisaalta tulosta lähtenytkään ampumaan. Tänään jos tekisi hienosäädön loppuun tuolle jänteelle ja varmistaisi vielä 900-kierroksen merkit.
torstai 6. toukokuuta 2010
Viikkoa
Tämä viikko on mennyt melko mukavasti ammunnan määrän osalta.
Johtuen siitä että joudun tekemään iltaisin melkoisesti duunia, vaihdoin työaikani alkamaan kahdeltatoista joka antaa mahdollisuuden treenata aamupäivän. Illallakin kerkiää vetää vielä pikkutreenin ennen kuin painuu kotitoimistolle tekemään päivän loput työt.
Ongelma onkin ehkä sitten se ettei oikein muuta kerkiä tekemään ja toisaalta iltatyö tuppaa kummasti venähtämään puoleen yöhön asti. Silti on ollut jotenkin huomattavasti tehokkaampaa treenaamista.
Tämän viikon varsinaiset tekniikkaharjoitukset ovat liittyneet pokakäden lavan asennon hahmottamiseen ja stabiloimiseen sekä ankkurointiin. Lapa toimii jo melko hyvin mutta ankkurointi on hieman hakusessa. Täytyy huomenna kokeilla heittää läppään ankkurointirauta takaisin jos sillä saisi pienen vaeltelemisen kuriin.
Johtuen siitä että joudun tekemään iltaisin melkoisesti duunia, vaihdoin työaikani alkamaan kahdeltatoista joka antaa mahdollisuuden treenata aamupäivän. Illallakin kerkiää vetää vielä pikkutreenin ennen kuin painuu kotitoimistolle tekemään päivän loput työt.
Ongelma onkin ehkä sitten se ettei oikein muuta kerkiä tekemään ja toisaalta iltatyö tuppaa kummasti venähtämään puoleen yöhön asti. Silti on ollut jotenkin huomattavasti tehokkaampaa treenaamista.
Tämän viikon varsinaiset tekniikkaharjoitukset ovat liittyneet pokakäden lavan asennon hahmottamiseen ja stabiloimiseen sekä ankkurointiin. Lapa toimii jo melko hyvin mutta ankkurointi on hieman hakusessa. Täytyy huomenna kokeilla heittää läppään ankkurointirauta takaisin jos sillä saisi pienen vaeltelemisen kuriin.
tiistai 4. toukokuuta 2010
Aamu
Tänään tuli aamulla testattua jäykän plungerin säätö.
Jouduin avaamaan paunaruuveja puolisen kierrosta joka ei tosin vielä vaikuta paunoihin kovinkaan paljoa mutta pienen muutoksen se sulattoman asettumiseen sulalliseen nähden sai aikaan.
Ammuin alkuun nuolet gruppiin 18m matkalta jonka jälkeen siirryin 30m matkalle ja tein vielä pienen hienosäädön. Kolmestakympistäkin sulallinen ja sulaton pysyi tulitikkuplungerilla mukavasti nipussa. Hyllynä oli edelleen vipillinen Shibuya.
En lähde nyt vielä tekemään mitään suurempaa remonttia hyllyyn tai muuhun ennenkuin olen saanut tarpeeksi nuolia alle tähän testiin. Jos vieläkin ilmenee sulattoman hajontaa, vaihdan hyllyn. Vanha ARE löytyi kaapista ja varalla on vielä yksi toinenkin viritys joilla voi testailla mitä käy.
Kuhan nyt pääsisi vain pitkille matkoille ulos. Räntäsateessa se ei vain oikein innosta.
Jouduin avaamaan paunaruuveja puolisen kierrosta joka ei tosin vielä vaikuta paunoihin kovinkaan paljoa mutta pienen muutoksen se sulattoman asettumiseen sulalliseen nähden sai aikaan.
Ammuin alkuun nuolet gruppiin 18m matkalta jonka jälkeen siirryin 30m matkalle ja tein vielä pienen hienosäädön. Kolmestakympistäkin sulallinen ja sulaton pysyi tulitikkuplungerilla mukavasti nipussa. Hyllynä oli edelleen vipillinen Shibuya.
En lähde nyt vielä tekemään mitään suurempaa remonttia hyllyyn tai muuhun ennenkuin olen saanut tarpeeksi nuolia alle tähän testiin. Jos vieläkin ilmenee sulattoman hajontaa, vaihdan hyllyn. Vanha ARE löytyi kaapista ja varalla on vielä yksi toinenkin viritys joilla voi testailla mitä käy.
Kuhan nyt pääsisi vain pitkille matkoille ulos. Räntäsateessa se ei vain oikein innosta.
maanantai 3. toukokuuta 2010
Oli wappu
Ei siis tullut wappuna ammuttua nuolen nuolta. Tänään kuitenkin rusalle töiden jälkeen.
Ammuin 70m matkaa, välillä niputti ja välillä ei. Taas vaihteeksi ongelmana se että ihan hyvilläkin paukuilla nuoli päätyi välillä minne sattui. Ammuin loppuun vielä sulattomia joilla sain aikaan 120cm nipun, taulun reunoille. Sulattomista ei voinut lukea yhtään mitään järkeävää. Ehkä jotain sen suuntaista että nokinpaikka olisi hieman ylhäällä. Seuraavan ammuntakerran hommana on kokeilla madaltaa nokinpaikaa hieman ja ammuskella sulattomia. Jos se ei auta, vaihdan hyllyn. ARE:lla sulaton käyttäytyi jotenkin järkevästi, Shibuyalla ei. Tosin Shibuyassa on erään coachin vääntämä vippi. Pitää testata suoristaa se ja vilkaista mitä vaikutusta sillä on.
Nuolia vaan joku 120.
Ammuin 70m matkaa, välillä niputti ja välillä ei. Taas vaihteeksi ongelmana se että ihan hyvilläkin paukuilla nuoli päätyi välillä minne sattui. Ammuin loppuun vielä sulattomia joilla sain aikaan 120cm nipun, taulun reunoille. Sulattomista ei voinut lukea yhtään mitään järkeävää. Ehkä jotain sen suuntaista että nokinpaikka olisi hieman ylhäällä. Seuraavan ammuntakerran hommana on kokeilla madaltaa nokinpaikaa hieman ja ammuskella sulattomia. Jos se ei auta, vaihdan hyllyn. ARE:lla sulaton käyttäytyi jotenkin järkevästi, Shibuyalla ei. Tosin Shibuyassa on erään coachin vääntämä vippi. Pitää testata suoristaa se ja vilkaista mitä vaikutusta sillä on.
Nuolia vaan joku 120.
perjantai 30. huhtikuuta 2010
Äijän säätöä
Eilen tuli vetästyä mukavat parisataa paukkua hallilla.
Masa ja Laura olivat käymässä pääkaupungin suunnassa Wappumatkailemassa joten ihmeteltiin hieman Masan kanssa leirillä havaittua pokan olkapään kiertymistä. Saatiin jonkinlainen raakavedos tehtyä siitä mutta sitä pitää vielä hieman hioa. Samalla livahti myös vetopuolelle jotain positiivista koska sinne löytyi jostain paljon lisää voimaa.
Masa ja Laura olivat käymässä pääkaupungin suunnassa Wappumatkailemassa joten ihmeteltiin hieman Masan kanssa leirillä havaittua pokan olkapään kiertymistä. Saatiin jonkinlainen raakavedos tehtyä siitä mutta sitä pitää vielä hieman hioa. Samalla livahti myös vetopuolelle jotain positiivista koska sinne löytyi jostain paljon lisää voimaa.
keskiviikko 28. huhtikuuta 2010
Lisää säätöä
Maanantain ja tiistai-illat menivät mukavasti korjaillessa säätöjä. Sain lopulta nuolen ohittamaan oikein melko matalalla jännevälillä 21,5cm plungerin paineen ollessa vitosen hujakoilla medium jousella.
En päässyt tekemään testejä pidemmältä matkalta kuin 30m mutta täytyy tässä odotella jahka pääsee ulos ampumaan oikeasti josko säätö toimii.
Eilen illalla tuli myös todistettua miksi on hyvä olla kaksi kappaletta kaikkea. Pudotin tähtäimen kelkan lattialle ja beiterin tähtäimen kehä meni säpäleiksi. Onneksi oli varatähtäin niin sai ammuttuakin vielä.
En päässyt tekemään testejä pidemmältä matkalta kuin 30m mutta täytyy tässä odotella jahka pääsee ulos ampumaan oikeasti josko säätö toimii.
Eilen illalla tuli myös todistettua miksi on hyvä olla kaksi kappaletta kaikkea. Pudotin tähtäimen kelkan lattialle ja beiterin tähtäimen kehä meni säpäleiksi. Onneksi oli varatähtäin niin sai ammuttuakin vielä.
maanantai 26. huhtikuuta 2010
Paluu arkeen on...
Lauantaina tein pienen korjauksen jännelinjaan ja kokeilin tehdä jouseen läpiampuvan virityksen.
Siinä meni mukavasti 122 kutia säädellessä kolmestakympistä.
Sunnuntaina tein ekskursion rusalle. Sain ammuttua 44 kutia ennenkuin aurinko meni pilveen ja tuli niin kylmä että piti lopettaa. Kummitytön synttärien kautta sitten hallille ihmettelemään. Yritin itsekseni kuvailla tilleriä ja ohitusta muttei siitä oikein mitään yksikseen tullut. Nuolia tuli kuitenkin 166 yhteensä.
Siinä meni mukavasti 122 kutia säädellessä kolmestakympistä.
Sunnuntaina tein ekskursion rusalle. Sain ammuttua 44 kutia ennenkuin aurinko meni pilveen ja tuli niin kylmä että piti lopettaa. Kummitytön synttärien kautta sitten hallille ihmettelemään. Yritin itsekseni kuvailla tilleriä ja ohitusta muttei siitä oikein mitään yksikseen tullut. Nuolia tuli kuitenkin 166 yhteensä.
perjantai 23. huhtikuuta 2010
Suorituksen ja säädön ihmettelyä
Tänään oli hieman vähempikutisempi päivä. Vain 200 kutia. Tosin ehkä enemmänkin suoritusta pohdiskelevia sitten.
Alkuun kentälle saavuttuamme pyysin paikallista valmentajaa näyttämään miten hän tekee nokinpaikan. Koska keskipunos oli melko lopussa, teki hän sitten uuden punoksenkin. Nokinpaikan rakentaminen meni muuten perinteisesti paitsi että siitä tuli hieman pidempi. Samoin löydän jänteen tilkitsemiseen nokin alla löytyi uusi tapa joka vaikutta erittäin pätevältä.
Pyydettiin Espanjan valmentajaa sitten hieman vilkaisemaan meidän suorituksiamme ja ehdottamaan jotain vinkkejä mitä huomasi. Minulle ehdotteli samaa kuin Kimi talvileirillä eli että läpivedon suunta on hieman alaspäin, pitäisi saada rotaatiota enemmän aikaiseksi. Samoin ankkurointiin tuli hieman vinkkiä. Kimin leiristä saakka kun olen ankkuroinut sivuun, on ankkuri ollut hieman epävakaan tuntuinen. Pienen korjauksen jälkeen sekin parani huomattavasti.
Löpuksi kuvasin jo Fuengirolassa vaivanneen ohitusongelman jota sitten ihmeteltiin yhdessä. Lopputulos oli se että joko wrappi jäykistää nuolta sen verran että putki saa osuman hyllystä hieman ennen wrappiä tai sitten nuoli on vain tolkuttoman notkea. Kokeilin ampua Cuestan 450:siä ja ne ohittivat oikein. Saa nähdä pitääkö tässä vielä vaihtaa 500:sista takaisin 450:siin.
Illalla mentiin paikallisten ampujien johdolla syömään heidän kantaravintolaansa paikallisia herkkuja. Täytyy sanoa että maistui erittäin hyvältä. Siihen päälle vielä pieni kävelylenkki palatsin kieppeillä ja takaisin opistolle.
Nyt on kamat pakattu huomista kotiinpaluuta varten. Lento lähtee yhdentoista korvilla joten illasta pitäisi olla sitten kotona jos ei ihmeempiä tapahdu. Oisi täällä voinut viettää pidemmänkin aikaa, vaikka pari vuotta.
Alkuun kentälle saavuttuamme pyysin paikallista valmentajaa näyttämään miten hän tekee nokinpaikan. Koska keskipunos oli melko lopussa, teki hän sitten uuden punoksenkin. Nokinpaikan rakentaminen meni muuten perinteisesti paitsi että siitä tuli hieman pidempi. Samoin löydän jänteen tilkitsemiseen nokin alla löytyi uusi tapa joka vaikutta erittäin pätevältä.
Pyydettiin Espanjan valmentajaa sitten hieman vilkaisemaan meidän suorituksiamme ja ehdottamaan jotain vinkkejä mitä huomasi. Minulle ehdotteli samaa kuin Kimi talvileirillä eli että läpivedon suunta on hieman alaspäin, pitäisi saada rotaatiota enemmän aikaiseksi. Samoin ankkurointiin tuli hieman vinkkiä. Kimin leiristä saakka kun olen ankkuroinut sivuun, on ankkuri ollut hieman epävakaan tuntuinen. Pienen korjauksen jälkeen sekin parani huomattavasti.
Löpuksi kuvasin jo Fuengirolassa vaivanneen ohitusongelman jota sitten ihmeteltiin yhdessä. Lopputulos oli se että joko wrappi jäykistää nuolta sen verran että putki saa osuman hyllystä hieman ennen wrappiä tai sitten nuoli on vain tolkuttoman notkea. Kokeilin ampua Cuestan 450:siä ja ne ohittivat oikein. Saa nähdä pitääkö tässä vielä vaihtaa 500:sista takaisin 450:siin.
Illalla mentiin paikallisten ampujien johdolla syömään heidän kantaravintolaansa paikallisia herkkuja. Täytyy sanoa että maistui erittäin hyvältä. Siihen päälle vielä pieni kävelylenkki palatsin kieppeillä ja takaisin opistolle.
Nyt on kamat pakattu huomista kotiinpaluuta varten. Lento lähtee yhdentoista korvilla joten illasta pitäisi olla sitten kotona jos ei ihmeempiä tapahdu. Oisi täällä voinut viettää pidemmänkin aikaa, vaikka pari vuotta.
keskiviikko 21. huhtikuuta 2010
Aini, treeniä...
Vaihteeksi herätys puoli seiskalta ja aamupalalle. Sen jälkeen kasiksi 70m sisähalliin reenailemaan jossa käänsin lavat oikein päin. Niputti ihan hyvin niinkin. Tähtäinmerkki muuttui sivusuunnassa 2.5 kierrosta.
Tuon jälken siirryttiin taas ulkoradalle josta paikalliset lähtivät pakomatkalla parin pisaran pudottua. Hävisivät melko liukkaasti sisällepäin mutta palasivat sitten puolimatkassa takaisin kun ei tullutkaan kuin se kaksi tippaa. Me Suomalaiset tietty paukutettiin koko aika tikkua tauluun minkä kerettiin.
Fiilistelin lähinnä nimettömän korjaamiseen pikkusormen taivutusta ja sain sen toimimaan melko hyvin. Tosin tuossa sitten kärsi laukausu enkä saanut pitkään aikaan sormia aukeamaan niin kuin olisin halunnut. Lopulta sain kuitenkin mutamia hyviäkin sarjoja lähtemään. Aamutreenien jälkeen mittari näytti 150:tä.
Aamutreenien aikana suoritettiin myös Suomen ja Espanjan EM-kisajoukkueen välinen mittelö jonka Suomi vei itselleen.
Sapuskan jälkeen pari sarjaa seiskakympiltä ja ysikympille. Pari lämmittelysarjaa ja ampumaan pisteitä. Vaikka osumat olivat melko karseita sain parannettua jonkinverran eilisen sähläyksestä ja tauluun pamahti 295 joka ei ihan nappitulos ollut mutta jo paljon enemmän sitä mitä pitäisikin olla. Ysikympin ammunnassa tosin suorituksen venähtivät pitkiksi eikä asento tuntunut hyvältä joten siirryin takaisin seiskakymppiin.
Muutaman sarjan jälkeen Suomen EM-joukkue haastoi jälleen Espanjan joukkueen ja tällä kertaa oli vuorossa murskavoitto lukemin 6-0. Ensimmäisen sarjan jälkeen jopa Espanjalaistenkin perinteinen huuto alkoi hiljetä ja loppumetreillä viimeisessä ottelussa volume oli jo tasaantunut suomalaiselle tasolle. Suomen joukkue ampui todella hyvää ammuntaa ja suoriutui myös parista purkutilanteesta erinomaisesti. Odotan mielenkiinnolla mitä tämän kesän EM:issä tapahtuu.
Jännittävän joukkuematsin spottaamisen jälkeen olivat paikat hieman jähmeinä mutta vetäsin loppuun vielä muutaman sarjan. Kuteja tuli tällä kertaa 270.
Tuon jälken siirryttiin taas ulkoradalle josta paikalliset lähtivät pakomatkalla parin pisaran pudottua. Hävisivät melko liukkaasti sisällepäin mutta palasivat sitten puolimatkassa takaisin kun ei tullutkaan kuin se kaksi tippaa. Me Suomalaiset tietty paukutettiin koko aika tikkua tauluun minkä kerettiin.
Fiilistelin lähinnä nimettömän korjaamiseen pikkusormen taivutusta ja sain sen toimimaan melko hyvin. Tosin tuossa sitten kärsi laukausu enkä saanut pitkään aikaan sormia aukeamaan niin kuin olisin halunnut. Lopulta sain kuitenkin mutamia hyviäkin sarjoja lähtemään. Aamutreenien jälkeen mittari näytti 150:tä.
Aamutreenien aikana suoritettiin myös Suomen ja Espanjan EM-kisajoukkueen välinen mittelö jonka Suomi vei itselleen.
Sapuskan jälkeen pari sarjaa seiskakympiltä ja ysikympille. Pari lämmittelysarjaa ja ampumaan pisteitä. Vaikka osumat olivat melko karseita sain parannettua jonkinverran eilisen sähläyksestä ja tauluun pamahti 295 joka ei ihan nappitulos ollut mutta jo paljon enemmän sitä mitä pitäisikin olla. Ysikympin ammunnassa tosin suorituksen venähtivät pitkiksi eikä asento tuntunut hyvältä joten siirryin takaisin seiskakymppiin.
Muutaman sarjan jälkeen Suomen EM-joukkue haastoi jälleen Espanjan joukkueen ja tällä kertaa oli vuorossa murskavoitto lukemin 6-0. Ensimmäisen sarjan jälkeen jopa Espanjalaistenkin perinteinen huuto alkoi hiljetä ja loppumetreillä viimeisessä ottelussa volume oli jo tasaantunut suomalaiselle tasolle. Suomen joukkue ampui todella hyvää ammuntaa ja suoriutui myös parista purkutilanteesta erinomaisesti. Odotan mielenkiinnolla mitä tämän kesän EM:issä tapahtuu.
Jännittävän joukkuematsin spottaamisen jälkeen olivat paikat hieman jähmeinä mutta vetäsin loppuun vielä muutaman sarjan. Kuteja tuli tällä kertaa 270.
Treeniä
Eilen tuli vetästyä mukavat 8h ammuntaa join 12h periodin aikana. Aamutreeneissä ensin 130 kutia ja sitten illalla 250 kutiin saakka. Ammuntatahtia hidasti iltapäivällä/illalla hieman pinehkö väsymys sekä 90m edestakaisin kävelemiseen mennyt aika. Ysikympin tulos tuli ammuttua mutta siitä ei sen enempää.
Oli ihan mielenkiintoista viettä päivä "ammattiampujien" kanssa treenatessa. Ammattiampujien siinä mielessä että joukkueella on täysihoito opiskelija-asuntolassa joten heidän ei tarvitse kuin täyttää opiskeluvelvollisuutensa ja treenata loppuaika päivästä. Valmentaja on paikalla sen noin seitsemän tuntia päivässä jolloin hän hoitaa kokoajan joukkuen välineitä ja puuttuu välittömästi erinäisiin tekniikkavirheisiin joita huomaa.
Vierestä seuraillessa menoa sekä Espanjan joukkueen kanss ajutellessa tuli paljon hyviä ideoita välinepuolelle sekä tekniikkaan. Yksi hyvä idea mikä tuli bongattua liittyi perinteiseen ongelmaani jossa nimetön pakenee jänteeltä.
Jonkin verran on kyllä täällä kontrastia Suomalaiseen tekemiseen. Sitten vielä jotkut tahot ihmettelevät miksi Suomalainen huippu-urheilu on lässähtänyt kuin pannukakku jos suurin osa urheilijoista joutuu tekemään täyttä työpäivää ja sen ulkopuolella treenaamaan ne muutamat tunnit kun silmät pysyvät auki varsinkin kun kaikki töistä saatu raha menee suoraan elinkustannuksiin, välinehuoltoon ja leiri- sekä kilpailumatkoihin.
Joukkue jatkaa omakustanneleiriään Madridissa. Täytyy myöntää että perjantai ja paluulento takaisin hyiseen Suomeen ja 18m matkalle ei kovinkaan paljoa houkuttelisi. Täytyy vain painaa se pois mielestä ja treenata tukka putkella.
Oli ihan mielenkiintoista viettä päivä "ammattiampujien" kanssa treenatessa. Ammattiampujien siinä mielessä että joukkueella on täysihoito opiskelija-asuntolassa joten heidän ei tarvitse kuin täyttää opiskeluvelvollisuutensa ja treenata loppuaika päivästä. Valmentaja on paikalla sen noin seitsemän tuntia päivässä jolloin hän hoitaa kokoajan joukkuen välineitä ja puuttuu välittömästi erinäisiin tekniikkavirheisiin joita huomaa.
Vierestä seuraillessa menoa sekä Espanjan joukkueen kanss ajutellessa tuli paljon hyviä ideoita välinepuolelle sekä tekniikkaan. Yksi hyvä idea mikä tuli bongattua liittyi perinteiseen ongelmaani jossa nimetön pakenee jänteeltä.
Jonkin verran on kyllä täällä kontrastia Suomalaiseen tekemiseen. Sitten vielä jotkut tahot ihmettelevät miksi Suomalainen huippu-urheilu on lässähtänyt kuin pannukakku jos suurin osa urheilijoista joutuu tekemään täyttä työpäivää ja sen ulkopuolella treenaamaan ne muutamat tunnit kun silmät pysyvät auki varsinkin kun kaikki töistä saatu raha menee suoraan elinkustannuksiin, välinehuoltoon ja leiri- sekä kilpailumatkoihin.
Joukkue jatkaa omakustanneleiriään Madridissa. Täytyy myöntää että perjantai ja paluulento takaisin hyiseen Suomeen ja 18m matkalle ei kovinkaan paljoa houkuttelisi. Täytyy vain painaa se pois mielestä ja treenata tukka putkella.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)



