Näytetään tekstit, joissa on tunniste jousiammunta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jousiammunta. Näytä kaikki tekstit

tiistai 5. joulukuuta 2017

Helsingin Jousiammuntahalli

Oli vihdoin aika ottaa hieman lisää omaa aikaa kaikenlaisen perheilyn ja työreissujen lomasta ja päätinkin käyttää firman kautta tarjottavan Smartum liikuntaedun Helsingin Jousiammuntahallin avainkorttiin ja rajoittamattomaan 10 kerran korttiin.

Halli, tai no itseasiassa Sherwood Shop, löytyi pienen harhailun jälkeen. Kaupassa hyllyt notkuivat erilaista jousiammuntasälää ja hallin perältä kuului jousiammuntakurssin ääniä. Pienen jutustelun jälkeen jousilaukku pöydälle, kamat kasaan ja viivalle.

Edellisestä kerrasta onkin sitten muutama kuukausi, silloinkin treeni koostui kuudesta nuolesta jotka jumittivat työhuoneen komeron pakkaan niin tiukasti että niitä revinkin sitten irti pakasta kymmenisen minuuttia. Kyseinen Bulldogin PUG jotenkin imi X10:it itseensä ja tuon puhteen jäljiltä en jaksanut pakkaan paljoa ampuakaan.

Hieman ihmetytti jousta kasatessa etten heti löytänyt kyseisiä nuolia, noh varanuolia putkesta pöydälle. Sitten ihmettelemään mihinkähän ne nuolet yleensä laitettiinkaan ammunnan ajaksi ja siitä toteamaan että nuoliviini, jossa ne hyvät nuolet olivat, roikkui siellä työhuoneen vaatekaapissa treenipakan vieressä. Samaisessa nuoliviinissä oli myös laukaisulaite, sekä kuusiokoloavainsetti.

Koska jousiammuntakauppa oli samassa tilassa, sain hyvinkin nopeasti testiin yhden Tru Ballin peukkulaitteen, jolla treenailinkin sitten jonkin aikaa. Puolessa välissä treeniä totesin etät X10:t eivät oikein toimineet, ja ajattelin vaihtaa jäykemmän bladen jouseen ja ampua hieman paksumpia Gold Tip:ejä. Tämä kuitenkin tyssäsi siihen että kyseinen blade oli senkin kotona jousilaukussa.

Jälleen Sherwood Shop tuli hätiin ja möi minulle käyttöön sopivan bladen. Tuolla heiman leveämmällä bladella paksu putki toimi aika mukavasti, vaikkakin osumat olivat vähäisestä harjoitusmäärästä johtuen aika levällää.

Halli osoittautui oikein mukavaksi ampua ja mikä parasta, se on 10 minuutin ajomatkan päässä työpaikasta mahdollistaen hyvin töiden jälkeen treenailun. Samoin avainkortti ja rajoittamaton käyttöaika auttaa paljon perheasioiden ja treenien yhteensovittamisessa.

Sekä hyvä että huono asia on Sherwood Shopin läsnäolo. Se mahdollistaa nopeat ja helpot tarviketäydennykset, mutta toisaalta houkuttaa tekemään heräteostoksia.

Kokonaisuudessaan ihan kiva treeni pitkästä aikaa. Ei mitään vahvaa tekemistä, mutta sentään ammuntaa. Yhdeksän kertaa vielä kortilla jäljellä, nyt vaan pitää järjestää hieman sitä omaa aikaa.

maanantai 25. marraskuuta 2013

Porin Marraskarhu

Lauantaina ammuttiin Porissa perinteinen Marraskarhu, eli 18m kierros pudotuskierroksilla höystettynä.

Valmistautuminen kisaan oli tapahtunut kahden edellisen viikon aikana, jolloin lisäsin treenimäärää normaalista 1-2 kertaa viikossa 3-4 kertaan. Lähtökohdat kisaan olivat kohdallaan, koska treeneissä kalibroitu amuntakunnon kestävyys oli hilattu aina 20-30 minuutin mittaiseksi. Siinä mielessä noin kahdeksan tunnin kisapäivään oli turvallista lähteä.

Lähdin ajelemaan kohti Poria kotoa aamupalan päälle noin seiskalta ja päädyin perille noin 20 minuuttia vaille kymmenen, joka antoi hyvin aikaa kamojen kasailuun ja välinetarkastukseen ennen lämmittelyammunnan alkua. Joku Porilainen oli tosin loppuajomatkalle keksinyt jäädyttää kaikki tienpinnat aivan kiiltäviksi, joten kaupungin läpi ajo tapahtui huopatossumetodeja käyttäen.

Lämmittelyammunta alkoi ihan mukavasti. Oikeastaan kolmasosa nuolista osui hyvin, eli kaikista kolmesta lämmittelysarjasta kolmessa vuorossa ammuttuna jäi kolmen nuolen osalta ihan kiva fiilis. Hallin valot olivat jälleen hyvät, vaikka jyvä ei syttynytkään loistamaan.

Ensimmäisellä puoliskolla oli havaittavissa pientä degeneraatiota suorituksissa kolmannelle nuolelle, niillä sarjoilla joissa lepoaika edellisestä sarjasta oli hieman lyhyempi. Kolmessa vuorossa ampuminen sopi siis pohjakuntoon enemmän kuin hyvin. Ensimmäiseltä puolikkaalta sain kasaan 283 pistettä, joka ei nyt aivan päätä huimannut, varsinkaan suhteutettuna sisä MM:ien A-rajaan, mutta oli toisaalta olosuhteisiin nähden hyvä tulos.

Ennen toista puolikasta vetäsin naamaan toisen reissumiehen, joka vetäisi verenkierron omituisesti mahaan. Oikeastaan koko toinen puolikas tuli ammuttua maailman hieman keinuessa. Makailin välillä vuorojen välillä lattialla jalat penkillä, pumpaten lisää verta päähän, mutta olo ei oikeastaan parantunut kuin vasta puolikkaan lopussa. Sain kuitenkin parannettua hieman puolikkaan tulostani ampuen kasaan 284 pistettä.

Alkukisasta siis 567 pistettä kasaan, joka jäi aika kauaksi erinäisistä rajoista.

Matsien alkaessa aloin olla jo melko hyvässä tikissä maailman keinumisen suhteen, joten ammunta sai taas lähteä normaaleista kantimista liikkeelle.
Voitin matseja aina semifinaaliin saakka ja olin melkein jo voittamassa Tekoniemen Antilta finaalipaikkaa tilanteesta 4-0, mutta siihen paikkaan loppuivat energiat kesken. Voimaa ei vain ollut enää yhtään enempää, joten Antti pääsi kuittaamaan lopulta voiton matsista ja pudotti minut pronssiotteluun.

Tankkailin hieman salmiakkia tauolla ennen mitaliottelua, joka palautti hieman voimia ja antoi mahdollisuuden ottaa voitto pronssiottelusta.

Kokonaisuudessaan kisasta voisi sanoa sen että suorituksen malli on melko hyvin kasassa päässä ja lihaksetkin periaatteessa tietävät miten malli pitää toteuttaa. Vähästä treenimäärästä johtuen vain lajivoima ja ammuntakunto on todella maissa, joten hyviä sarjoja sain kasaan todella harvoin. Matseihin sain kuitenkin puristettua itsestäni viimeiset voiman ja suorituksen rippeet kasaan ja kymppi tummui mukavasti.

Sinänsä oli mukava huomata että kyllä minussa vielä pieni voittoatavoitteleva jousiampuja sisällä asustelee, kunhan vain saa raahauduttua muutaman kerran treeneihin ja sitä kautta kisakentälle.

Tämä viikko olisi aikaa treenata muutaman kerran ennen Iittiä, jonne ajattelin mennä vielä kokeilemaan tulosammuntaa tänä vuonna. Katsotaan mihin kuntoon saan itseni siihen mennessä.


lauantai 10. elokuuta 2013

Vaasan FITA

Sääätelin jousta ja suoritusta viikolla parempaan kuntoon ja mielestäni onnistuin melko hyvin, joten ajelin perjantaina töiden jälkeen Vaasaan Tekoniemen Antin luo loisimaan.
Aamulla sitten kentälle ja harkkasarjoilla mielestäni ihan ok osumia, samaan tahtiin kuin viikolla ammuin ysikymppistä, eli hieman yli 300 vauhtiin.
Kisa alkoi ihan hyvn 52 pisteen sarjalla jonka jälkeen loppukisa olikin melkoista kuraa.
Ainoastaan kolmellakympillä sain puristettua kasaan auttavan tuloksen.
Päivän teemana oli että mielestäni ihan ok paukut löytyivät todella kaukaa.
Ehkä voisi sanoa että sivuhajontaa oli enemmän kuin laki sallii.

Hieman turhauttavaa kyllä ajella Vaasaan ja takaisin kontaten siinä välissä kisakentällä.

Ensi viikon ohjelmana on tehdä jousen säädön tarkastus alusta alkaen hieman eri metodia käyttäen, niin että välineet olisivat edes kunnossa seuraavan viikonlopun Äetsän FITA kierrosta varten. Samalla pystyy hyvin hiomaan tekniikkaakin.

Jos vielä konttaan yhdenkin FITA kierroksen tällä tavalla, niin huumori alkaa loppumaan oikeasti.

lauantai 3. elokuuta 2013

Taulu SM - Henkilökohtainen kisa

Tänään ammuttiin Kouvolan keskuskentällä jousiammunnan taulu SM:t.
Kouvolaan ajeltiin Mäkelän Markon kanssa eilen illalla majoittuen Cumulukseen josta oli hyvä siirtyä aamupalan jälkeen kentälle.

Johtuen melko vähäisestä treenimäärästä otin kisan tavoitteeksi kestävyyskisatyyppisen lähestymisen.
Tarkoituksena oli jaksaa ampua kisa loppuun saakka.

Ekan puolikkaan ensimmäiset sarjat menivät todella heikosti ja sain vasta loppua kohden ammuntaa tukevoitettua ja ammuntarytmiä rauhallisemmaksi. Tämä tuotti tulosta hetkeksi ja sain ihan hyviäkin sarjoja tauluun, mutta lopputulos ei päätä huimannut. Hieman yli kolmesataa pistettä puolikkaalta ei juuri mieltä lämmitä, mutta toisaalta voimia riitti vielä.

Toinen puolikas alkoi oudolla osumalla oikealle kutoseen jonka jälkeen sain tilannetta normalisoitua hieman.
Kuitenkin melkein joka sarjaan mahtui joku ihme räkäisy kutosella ja vaikka sinne kymppejä heittelikin sekaan, ei tulos huimannut päätä.
Onnistuin vänkeämään lopulta itseni alkukisan seitsemänneksi onnettomalla 613 pisteen tuloksella.

Matsien osalta eka matsi toimi melko hyvin ja vein Lainetta 6-0.
Toiseen matsiin alkoi päivän pituus realisoitumaan lihaksiin enkä saanut tarpeeksi jämäköitä suorituksia aikaiseksi joten päädyin häviämään matsin 4-6 Raidalle.

Loppusanoina voisi heittää jotain sen suuntaista kuin "No train, no gain".

Katellaan huomenna sitten joukkuekisa uusin silmin.

lauantai 25. toukokuuta 2013

Konttausta Turun FITA kierroksella

Tulipas ammuttua Turussa FITA kierros.
Lämmittelyammunta toimi ysikympistä mukamas hyvin mutta jokainen matka kisassa alkoi kunnon konttaussarjalla.
Seiskakympin alkupuolella tajusin että jousessa oli väärän jousen jänneväli jonka korjaamisen jälkeen niputus parani hieman mutta alun vääntämisen ja 30 pisteen menetyksen jälkeen ei ollut mitään mahdollisuutta ampua mitään rajoja rikki joka haparoi fiilikset pohjalukemiin.
Viimeinen sarja oli bingo, joten ainakin yhdellä sarjalla osuin. Kokonaistulos 1224 oli lähinnä haiseva. Harmittaa.

sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Ulkokauden avaus Kouvolassa 70m kierroksen parissa


Viime lauantaina ammuttiin Kouvolassa 70m kierros otteluineen.
Kisapaikalle ajeltiin VV:n kanssa hyvissä ajoin ja aikaa jousen kasaamiseen ja yleiseen orientoitumiseen jäi hyvin ennen kisan alkua.

Ennen kisaa tuli venyteltyä paikkoja hieman huonon lämmittelyn jälkeen ja vasemman lavan ja rangan väliset lihakset pamahtivat niin kramppiin että hengittäminen oli hankalaa. Yritin siinä sitten hieman lämmitellä ja venytellä mutta ei siitä oikein kalua saanut.

Lämmittelyammunnan aikana huomasin etten pystynyt nostamaan jousikädellä jousta ylös ilman että lapaan pisti tolkuttomasti, joten päädyin muuttamaan suoritusta siten että pidin jousikäden suorana ja nostin jousen ylös jänteestä vetämällä. Todella mielenkiintoinen fiilis kyllä hakea siinä formia kuntoon. Lämmittelyammunta meni siis vähän miten sattui, välillä osuen ja välillä vedellen ihan ympäri taulua.

Ensimmäinen puolisko lähti liikkeelle todella ailahtelevalla ammunnalla. Sain kuitenkin paikkailtua muutamat aivan kammo-osumat siniselle samaan sarjaan ammutuilla kympeillä. Muutama huono sarja matkaan silti mahtui ja ensimmäiseltä puolistolta tulikin kasaan vain 319 pistettä jolla olin tavoitteesta jäljessä jo kuusi pistettä. Jossain vaiheessa ekaa kierrosta Backmanin Anne antoi ystävällisesti hieman särkylääkettä vaivaiselle ja loppupuolella ekaa puolikasta alkoi tuntua hieman paremmalta.

Toinen puolikas lähti liikkeelle todella hyvin mutta seuraavalle sarjalle jälleen rankaisi ja pahasti. Tässä olikin teema koko toiselle puolikkaalle. Vuorotellen hyvää ja huonoa sarjaa. lopulta kasaan 321 pinnaa joten ensimmäisen ulkokauden pelinavaus 70m kierroksilta jäi kymmenellä pisteellä tavoitteestani antaen vain 640 pistettä. Noilla pisteillä kuitenkin alkukisan voitto ja ensimmäiselle pudotuskierrokselle sitä kautta vapaataival.

Siinä alkukisan jälkeen pähkiessäni tulin lähinnä siihen tulokseen että pieni tekniikkamuutos jota olen ajanut sisään ei ole vielä ihan tarpeeksi kypsä jotta sillä saisi tasaista hyvää tulosta aikaiseksi. Samoin hölmöilyt huonon lämmittelyn ja venyttelyn kanssa pitää poistaa. Samoin henkinen setuppi alkukisaan ei ollut ihan se mitä edellisellä kaudella hahmottelin itselleni ja mikä todistetusti toimi hyvin viime kaudella. Jotenkin tuo puoli unohtui kokonaan tällä kertaa.

Pudotuksiin lähdin hieman eri mentaliteetilla ja lapakin tuntui sulaneen alkukisan lämmittelyn aikana sen verran että hyviä suorituksia alkoi löytymään.

Vetelin ensimmäiset ottelut todella hyvillä sarjoilla läpi ja oikeastaan vasta finaalissa alkoivat paikat jälleen vetää niin jumiin että ammunta oli todella väkinäistä. Finaalin viimeinen sarja oli oikeastaan ainoa jossa ammunta levisi todella pahasti, mutta onneksi vastustajakin repsahti siinä tilanteessa, joten kisasta tuli kotiin voitto.

Tästä on hyvä lähteä rakentamaan ulkokautta. Treenimäärät ovat olleet nyt keväällä paljon alhaisempia kuin viime vuosina, mutta treeneissä on tullut tarkemmin jäsenneltyä sitä mitä milloinkin treenata ja millä tavalla.

Seuraava kisakoitos onkin tulevana lauantaina Turussa FITA kierroksen merkeissä. Tälle viikolle on siis ohjelmassa melko 90m painotteista treeniä. Samoin 50m pitää kalibroida kohdalleen.

lauantai 23. maaliskuuta 2013

Sisä-SM:t - Kemi

Ajeltiin eilen perjantaina Mikon kanssa junalla Kemiin. Netti toimi aika hyvin matkan aikana, joten sain tehtyä iltapäivän töitäkin junassa.

Yö tuli vietettyä hotelli Merihovissa.

Tänään sitten halliin ammuskelemaan.
Lämmittelyammunta meni aika mukavasti, mutta kisan alettua oli selvää että ailahtelua sarjojen välillä oli aivan liikaa. Sarjapisteet heiluivat 26 ja 30 pisteen välillä joten ammunnasta oli hieman hankalaa saada kiinni.
Alkukisan tulostaso ei ollut kuitenkaan järisyttävän korkea, koska päädyin alkukisan toiseksi tuloksella 569, joka ei tosiaankaan päätä huimannut.

Ensimmäinen matsi meni mukavasti hakemalla tuntumaa ammuntaa pitkähkön tauon jälkeen. Toinen matsikin kulki ihan kivasti ja voitin senkin.
Kolmanteen matsiin taulupaikka siirtyi aivan oikeasta reunasta keskemmälle ja samalla hyppäsivät osumatkin vasemmalle kasille.
Yritin kaikin tavoin kompensoida nipun paikkaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Koko Eetua vastaan ammutun matsin ainoa rehellinen kymppi oli ottelun viimeinen nuoli.

Se niistä SM:sitä sitten. Nyt voikin rauhassa odotella yhdeltätoista kotiinpäin lähtevää maitojunaa, koska seuramme ei saanut aikaiseksi joukkuetta sunnuntaille.

perjantai 1. maaliskuuta 2013

Puolan sisä EM:ien joukkuekisapäivä

Tänään oli vuorossa joukkuekisa.
Herätys sen verran myöhään että kerkesi vielä aamupalalle ennenkukn piti lähteä bussilla kentälle. Kentällä sitten sullouduimme täydelle harkkakentälle jossa ei ollut mitään toivoa treenata joukkuetta, joten ammuimme itseksemme paikkoja lämpimiksi. Itse ammuin alle kymmenen sarjaa, jonka jälkeen painuimme kenttälounaalle.
Lounaan jälkeen kisakentälle jossa lämmittelyaikaa oli mukavat 45 minuuttia.
Sain mielestäni ammunnan hyvään kuntoon ja parin sarjan yksinammunnan jälkeen pyörittelimme loppu lämmittelyajan joukkueena.
Kisa sarjat lähtivät mukavasti liikkeelle varsinkin kun tajusin aktivoida vasenta kainaloa hieman enemmän läpivedossa, jolloin laukaukset tuntuivat lähtevän kuin itsestään. Ammunta oli aivan eri luokkaa kuin eilen henkilökohtaisissa matseissa.
Ikävä kyllä vaikka ampumamme tulos 230 oli melko kova varsinkin huomioiden että joukkueen kokoonpano oli täysin uusi, veivät Italialaiset voiton matsista parilla pisteellä.
Olen tämän viikon ammuntaani erittäin tyytyväinen poislukien henkilökohtaiset ottelut. Nyt voikin keskittyä rauhassa tuleviin koitoksiin, mitä ikinä ne ovatkaan.

torstai 28. helmikuuta 2013

Puolan sisä EM:ien ottelupäivä

Tolkuttoman aikainen herätys ennen kuutta, pikainen aamiainen ja bussilla kentälle odottamaan pimeään halliin tunniksi että pääsi ampumaan lämmittelyitä.
Ei ehkä paras mahdollinen setuppi matseihin.
Ensimmäinen matsi meni voiton puolelle uusintanuolella, ammunnasta ei löytynyt kovinkaan montaa hyvää asiaa. Todella tukkoista tekemistä.
Toinen hollantilainen onnistuikin sitten kampeamaan ottelun hyväkseen vaikka molempien sivuhajonta oli luokatonta tasoa.
Ekan matsin tähtäin ja linjauskuva oli melko ok, mutta toisessa matsissa eri pakkaan linjaus oli jotain todella outoa.
En saanut näihin täysin voitettavissa olleisiin matseihin itseäni sellaiseen vauhtiin kuin olisi pitänyt ja siitä syystä sijoituksena jaettu yhdeksäs sija.
Huomenna ohjelmassa joukkueita johon lähdemme kuudennella sijalta Italiaa vastaan.

keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Puolan sisä EM:ien alkukisa - Puolan Rzeszow

Tänään ammuttiin Puolassa alkukisa. Meidän alkukisamme oli ajoitettu alkavaksi heti aamusta, joten aikainen aamupala ja hyvissä ajoin kentälle lämmittelemään. Lämmittelyksi hieman pyörittelyä, punnerruksia ja venyttelyä jonka jälkeen 45min virallista lämmittelyammuntaa.
Kisa lähti käyntiin ilman ihmeempiä odotuksia ja siitä johtuen ajatusmalli oli melko pelkistetty ja tasainen. Yli- ja alilyönnit eivät jaksaneet vaikuttaa päähän.
Eka puolisko meni ihan kivaan tahtiin ja vasta toisella puoliskolla alkoi ilmenemään pientä tähtäyksessä pitenemistä. Kolmisen sarjaa meni hieman heikommin ennenkuin tajusin voimistaa hookingia, jonka jälkeen ammuntaan palasi kaivattu tehokkuus.
Alkukisasta lopulta pisteitä kasaan 581 joka oli tämän talvikauden paras kisatulokseni sekä oman tavoitteen ylittäminen. Vielä pari pinnaa olisi voinut raapia kasaan, mutten valita.
Kaikenkaikkiaan hyvät fiilikset huomisia otteluita varten.
Nyt suuntaamme kaupungille kahville.

tiistai 26. helmikuuta 2013

Jousiammunnan sisä EM - Puolan Rzeszow

Tällä viikolla ollaankin vaihteeksi kansainvälisillä kisakentällä ampumassa euroopanmestaruudesta halliolosuhteissa Puolan Rzeszowissa, jossa kävin 2009 viimeksi ampumassa yhdet sisä MM kisat.
Tänään on siis ammuttu viralliset harjoitukset vihdoin saapuneilla jousilla. Täytyy todeta että halli on viivalla ehkä jopa pimeämpi kuin viime kerralla, joka aiheutti hieman ongelmia treenin alkuun. Loppua kohden ammunta kuitenkin parani ja huomiseen alkukisaan mennään luottavaisin mielin.

lauantai 17. marraskuuta 2012

Face 2 Face 2012 Tournament, Amsterdam - Ensimmäinen ottelukierros


Tänään oli vuorossa Amsterdamissa ensimmäinen varsinainen ottelupäivä.
Herätys heman kuuden jälkeen ja aamupalalle. Jousilaukut huoneesta mukaan ja hyvissä ajoin ketälle.
Kentällä vedin muutaman harjoitussarja, hieman taukoa ja jälleen pari harjoitussarjaa.
Fiilis oli ihan hyvä, tosin pientä nipun vetelyä vasemmalle oli havaittavissa.
Kisakentällä sitten ensimmäistä ryhmää ampumaan ja alusta asti oli selvää että tästä kierroksesta tulee haasteellinen.
Ammunnassa oli todella vähän hyvää. Oli todella hankalaa saada suorituksia tuntumaan oikeilta, tuntui että joka suorituksella oli jokin osa-alue metsässä. Jotenkin irtonainen olo.
Ottelus etenivät ja sain puristettua kaksi voittopistettä jotka eivät vain riittäneet jatkoon pääsyyn. Varsinaisten ammuttujen pisteien vähyyskään ei pelastanut tilannetta joten putosin jatkosta.
Tämä FAce 2 Face turnaus päättyi tällä kertaa osaltani melko lyhyeen. Ehkä ensi kerralla mennään pidemmälle.
Tavoitteena oli edetä edellisten vuosien tapaan kierros kierrokselta eteenpäin niin pitkälle kuin rahkeet riittävät.

perjantai 16. marraskuuta 2012

Face 2 Face 2012 Tournament, Amsterdam - Alkukisa

Olipas sitten melkoinen lähtö kisaan. Kuudelta herätys ja kentälle jossa sitten koneessa puolisen tuntia odottelua.
Joku neropatti oli päättänyt ajaa juuri ennen lähtöä koneen navigaattoriin karttapäivityksen joka oli vetänyt koko navisoftan jumiin.
Tunti lisäsäätöä ja teknikot päättivät että nyt meni homma niin jumiin että vaihdetaan koneen molemmat tietokoneet. Lisäinfoa kahden tunnin päästä, poistukaa ystävällisesti koneesta jonnekin kahville.
Käytiin Ykän kanssa syömässä ja palasimme koneeseen. Mailailin samalla järjestäjien kanssa koska minun piti alunperin ampua ensimmäisessä ryhmässä johon en enää kerkiäisi. José Paulty järjesteli sitten asioita niin että minut siirrettiin toiseen ryhmään ja toisaalta kun lähtö varmistui, sovimme tekstareilla vielä että José lähettää kyydin kentälle.
Lento meni kirjaa lukiessa ja yllättäen baggage beltillä oli vain kaksi laukkua, meidän jousilaukkumme.
Siitä sitten kentän aulaan jossa kuskimme odotti meitä ja lopputuloksena olimme kisahahallin harkkakentällä tuntia ennen kisan alkua. Lopulta siis reilusti aikaa kasailla kamat ja lämmitellä.
Kisa alkoi hieman alavireisellä sarjalla mutta sain hilattua tulostasoa ylöspäin kisan edetessä. Pari aika hasardisarjaa tuli vedettyä joka pahimmillaan maksoi yhden ottelun voittopisteet. Tosin alkukisan kahdeksalla voittopisteellä oli ryhmäni paras ja siten automaattisesti jatkossa huomiselle. Ampumani 577 pistettä olivat oikeastaan aika hyvin linjaan treenitulosten kanssa ja toisaalta yllättävänkin hyvällä tasolla ottaen huomioon sählingit nuolien ja viritysten kanssa sekä yleisen treeniajan vähyyden. Noilla pisteillä olin lopulta alkukisan 13. joka on oikein hyvä sija lähteä ampumaan matseja huomenna. Ainoa harmillinen asia on toki se että me Suomalaiset olemme ensimmäisissä matseissa samassa ryhmässä huomisella. Täytyy vai molempien ampua kovaa etät molemmat pääsevät jatkoon.
Nyt ei muuta kuin rentoutumista, syömistä ja kunnon unet ennen huomisaamun koitoksia.

lauantai 6. lokakuuta 2012

18m kisat pudotuksin Tellin hallilla

Tänään ammuttiin omalla hallillamme 18m kilpailu pudotuskierroksin varustettuna.
Tähtänjousen välinetarkastus alkoi kahdelta ja itse kilpailu kolmelta.

Olin hyvissä ajoin hallilla kasaamassa kamojani ja kerkesin vielä hieman kahvitellakin ennen välinetarkastuksen ja lämmittelynuolten ampumista.
Lämppänuolilla oli havaittavissa hienoista nipun elämistä varsinkin ylös ja oikealle päin. Tein mielestäni oikeita ratkaisuja parantaakseni suoritusta korjatakseni nuo heilahtelut, mutta kisan alkaessa kävi ilmi että korjaukset eivät oikein toimineet.

Ensimmäinen puolisko meni melkoiseksi taisteluksi nuolten heiluessa puoleta toiselle taulussa.
Sain muutaman onnistuneen sarjan kasaan, mutta muuten pisteitä lähti joka sarjalla pois aivan liikaa hyvän tuloksen saamiseksi.
Ensimmäinen puolisko ennakoi kokonaiskisan tulokseksi jotain 560 kieppeille, joka ei nyt mitenkään juhlavalta näyttänyt.

Toinen puolisko pääosin samanlaista räpellystä muutamalla hyvällä sarjalla ja alkukisan lopputulokseksi päätyi vaivaiset 558 pistettä. Alkukisan voitti Jauhiaisen Atte Tapanilan Erästä samoilla pisteillä kanssani. Atella vain oli muutama kymppi enemmän kuin minulla.

Matseihin siis kakkossijalta kentän oikeasta laidasta.
Ensimmäisen matsin vein melko suvereenisti ja ammunnassa olikin havaittavissa jälleen perinteistä valpastumista joka liittyy ottelutilanteeseen. Suoritukset olivat paljon tehokkaampia ja tarkempia kuin alkukisassa.

Toisessa matsissa jouduin antamaan Turun suuntaan pari settipistettä ensimmäisellä sarjalla, mutta sain pidettyä loput sarjat itselläni voittaen toisenkin matsin.

Kolmanteen matsiin tuli yksi tasurisarja, mutta vein Eräläisestä voiton selkein pistein.

Neljänteen ja samalla kultamatsiin sain vastaani alkukisan ykkösen, Aten.
Finaali ammuttiin piristävästi alternate shootingilla, joten nuoli kerrallaan siis kelloa vastaan ampumaan.
Sain suorituksen lähtemään reippaasti ja aikaa jäi ihan mukavasti nuolten päälle. Jouduin taipumaan kahden settipisteen edestä Aten edessä, mutta vein lopulta ottelusta voiton kotiin.

Kisasta siis lopulta haparoivan alkukisan jälkeen napakoiden matsien kautta voittoon.
Ihan ok sisäkauden avaus. Nyt pitää vain alkaa jälleen harjoittelemaan tehokkaammin jotta alkukisankin tulostason saa jälleen sille tasolle mille se kuuluu.

lauantai 25. elokuuta 2012

70m kierros finaaleineen Kokkolassa

Matkustin perjantai-iltana Vaasaan lentäen koska Finnairilla oli joku kesäkampanja jonka johdosta menopaluulentojen hinnaksi tuli vain hieman yli satasen.
Myönnyin tällaiseen investointiin vaikka jousiammuntavelkaa on vieläkin päällä kuluneesta kaudesta koska kisojen finaalit oli luvattu pitää Kokkolan keskustorilla Venetsialaisten yhteydessä, Mikko Alatalon kondsertin jälkeen.

Saavuin siis illalla Vaasaan jossa Tekoniemen antti ystävällisesti kyyditsi minut kämpilleen. Hieman illallista naamaan ja nukkumaan.
Aamulla herätys kuuden maissa ja aamupalojen jälkeen parkkkipaikalle jossa Pakkalan Juhani oli jo odottelemassa kyytiä.

Pakattiin siis kaikkien kolmen tavarat Antin autoon ja suunnattiin kohti Kokkolaa.

Pidimme perillä pienen ostostauon kentän vieressä olevalla huoltamolla jossa sai hoidettua evästankkauksen.

Kentällä sitten jouset kasaan ja välinetarkastukseen. Tuomareilla ei ollut muuta ihmeteltävää kuin punottu huulimerkkini jänteessä. Siitä ei tosin tullut mitään sanomista.

Lämmittelysarjat menivät melko hyvin ja sain hyvää nippua aikaseksi. Kuitenkin ensimmäisellä kisasarjalla nippu olikin reippaasti ylhäällä.
Ensimmäinen sarja meni ruuvaillessa tähtäintä jälleen oikealle kohdalle. Molempien puolikkaiden ammunta heilahteli edestakaisin tuloksellisesti enkä saanut tehtyä tasaista työtä. Alkukisan tuloksena vain 646 joka oikeutti toiseen sijaan sekä finaalipaikkaan. Ainoa asia mikä kentässä häiritsi, oli aurinko, joka alussa paistoi suoraan silmiin vaikka hattu päässä olikin. Voi olla että tuo auringon kanssa sählääminen vaikutti jotenkin ammuntaan koska ammunnasta puuttui alkukisan aikana tietty varmuus.

Kahden aikaan olikin sitten vuorossa siirtyminen finaalikentälle, eli Kokkolan keskustorille. Torille oli aikataulutettu taljajousen pronssi- ja kultaottelut sekä tähtäinjousen pronssi- ja kultaottelut.

Odottelin ampuma-alueen takaosassa omaa vuoroani ja tankkasin hieman lisää ruokaa ja nestettä.
Matsi alkoi pienellä jännityksellä. About samaa tasoa kuin jossain SM-kisojen finaalissa. Parisataapäinen yleisö ei niinkään haitannut ja sainkin melko hyvää ammuntaa aikaiseksi. Muutamalla sarjalla jouduin hieman antamaan siimaa matsissa ja kerran Antin ampuessa seiskan, meni pakka jotenkin sekaisin ja ammuin viimeisen nuoleni kutoselle. Kasasin kuitenkin itseni viimeiselle sarjalle joka toi voiton kotiin.

Alkukisa tulos oli melkoista räpellystä mutta finaaliammunta jo aivan toiselta planeetalta. Finaalissa ammunta toimi niinkuin sen olisi pitänyt toimia alkukisassakin paria räpellystä lukuunottamatta.

Torifinaalista jäi kyllä todella hieno fiilis, varsinkin kun finaalista tuli voitto. Näitä tilanteita pääsee harjoittelemaan niin harvoin että hieman päälle satanen tästä kokemuksesta oli halpa hinta.

Jousiammunta on kuin onkin ihan mukava urheilulaji :)

sunnuntai 12. elokuuta 2012

Homenokan FITA - Jyväskylä

Eilen ammuttiin Jyväskylässä perinteinen Homenokan FITA-kierros.
Sain viikko sitten piiskattua itseni jälleen treeneihin ampumaan muitakin matkoja kuin seiskakymppiä sekä tarkastamaan jousen säätöjä.
Vuoden kun ampuu pelkkää seiskakymppiä ja säätää siltä matkalta, niin jousen säädöt eivät välttämättä ole aivan täydelliset FITA kierrokselle.
Sivusiirtymää nipulla oli alkuviikosta kolmestakympistä seiskakymppiin noin metri. En jostain syystä saanut korjattua tuota siirtymää täysin jotenka kompensoin hieman tähtäinkiskolla.

Oletus kisaa varten oli se että nippu tulee siirtymään hieman matkojen vaihtuessa.

90m lähti liikkeelle todella kurjalla sarjalla. Pelkästään 46 pistettä. Toinenkin sarja vain 49 pistettä mutta sen jälkeen pääsin yli viidenkympin vauhtiin.
Tosin nuo pari ekaa räpellyssarjaa aiheuttivat sen ettei 300 ylittynyt kuin pisteellä. Tuossa vaiheessa oli jo selvää että 1300 ylityksen kanssa mennään todella tiukille. Joku 315 olisi ollut tuohon väliin hyvä lähtö.

Seiskakymppiä kyllä lähti liikkeelle ihan okei, tein pienen ennakkoruuvauksen sivusäätöön ennen matkan alkua. Matkalle mahtui tosin pari todella heikkoa sarjaa jotka hieman pudottivat matkatulosta. Tulos kuitenkin 324 joka meni aika perusammunnan mukaisesti.

Viidenkympin eka sarja oli vaivan kauhea. Sekä sivusuunta että korkeus olivat aivan metsässä. Ammuin ensimmäiset nuoleni ylävasemmalle seiskalle ja kasille ja sain vasta viimeisen nuolen kympille karmean tähtäimen ruuvailun seurauksena. Loppu matkaa oli oikeastaan ihan hyvää ammuntaa ja sain moneen sarjaan todella nättiä nippua aikaseksi, mutta tuo ensimmäisen sarjan 47 pistettä painoi liikaa ja kokonaisulokseksi matkalta kasaan vain 314, josta puuttui noin kymmenen pistettä tavoitteen mukaan.

Kolmekymppiä lähti jälleen hakemaan nippua hieman vasemmalta ja ensimmäiseen sarjaan nasahti pari kasia. 55 pisteen sarja oli aika heikko esitys kolmestakympistä mutta lopuilla sarjoilla homma kulki ihan mukavasti vaikka väsymys alkoikin hieman painaa päälle. 342 pistettä kolmestakympistä antoi sitten lopulta koko kisan lopputulokseksi 1286. Ennen kolmeakymppiä oli tavoitteena kerätä kasaan ainakin 1290 pistettä mutta siitä nyt jäätiin neljällä pisteellä.

Päivä oli hieno vaikka hieman pilvien asennosta jotuen oli joko kuuma tai kylmä. Tavoitteeksi asettamaani 1300 pistettä en saanut kasaan mutta siitä voin syyttää pelkästään itseäni. Viimeaikoina treenimotivaatio on ollut hieman hukassa ja en panostanut tarpeeksi aikaa jousen säätöihin jonka takia hävisin aivan turhia pisteitä matkojen vaihdoissa. Kokonaisuudessa kuitenkin ihan mukava päivä jousiammunnan parissa sekä vaihteeksi kilpailun voitto. Ihan mukava laji tämä sittenkin on :)

lauantai 14. heinäkuuta 2012

Jousiammunnan Taulu-SM, Oulu

Tänän ammuttiin jousiammunnan taulu-SM kilpailujen henkilökohtaiset kilpailut Oulussa.
Alkukisa meni aika perusammunnalla poislukien kaksi 50 pisteen sarjaa ja yhtä 53 pisteen sarjaa. Yhteispisteet alkukisasta 552.

Pudotukset sitten hieman alavireisesti. Eka matsi Setälän Jaakkoa vastaan lähti hyvillä sarjoilla voitolla liikkeelle, mutta seuraavassa matsissa Rüsterin Juhanaa vastaan nippu alkoi levitä tolkuttomasti. Sain kuitenkin voiton tuosta matsista. Seuraava matsi Reko Heikkistä vastaan menikin sitten jo vähän turhan paljon penkin alle ja hävisin matsin.

Alkukisasta kakkossija ja pudotusten jälkeen jotain pohjamutasijoituksia. Ei ihan suunnitelman mukaisesti.
Tänään on seuraavaksi ohjelmassa elpymistä ja huomenna joukkuealkukisa ja siihen päälle joukkuematsit.

lauantai 23. kesäkuuta 2012

Jousiammunnan maailmancup, Ogden - Henkilökohtainen olympiakarsinta

Tänään oli ohjelmassa sitten henkilökohtainen olympiakarsinta.
Herätys puoli ysiltä ja myöhäiselle aamiaiselle. Aamiaisen jäkeen suihku ja siirtyminen kentälle.
Harkkakentälle saapuessani yllätys oli pieni koska kentällä tuuli erittäin kovaa myötäisenä.

Ensimmäinen sarja harkkakentällä meni lähinnä hahmotellessa tuulen voimakkuutta joka tuuli takaa vaihdellen hieman puolta. Oli todellakin tekemistä saada pidettyä tähtäintä keskelle ja vielä laukaistua samalla aikaa. Ensimäinen sarja aivan ympäri taulua mutta seuraavalla sarjalla alkoivat tuuliammunnan salat jälleen aukeamaan.
Ammuin harkkakentällä muutaman sarjan joiden jälkeen siirryin kisakentälle koska sain kuulla että sielläkin sai harjoitella viimeisiin pakkoihin.

Kisakentän tuuli oli aika samanlainen kuin harkkakentällä tosin tuntui että tuuli oli hieman puuskittaisempi ja kääntyili hieman enemmän.
Harjoitussarjat kisakentällä lähtivät hyvin vaikka tuuli hieman pyörittikin. Perusasiat joihin nojasin tekniikassa toimivat hyvin ja fiilis matseihin lähtöön oli hyvä.

Ensimmäiseen matsiin sain vastaan Sveitsin Axel Mullerin. Ammuin ensimmäiseen sarjaan hyviä osumia netoten 28 pistettä kaverin ampuessa tauluu 26 pistettä. Johtoasema siis heti alkuun ja vastustajalla tuntui olevan hieman ongelmia tuulen kanssa.Toisella sarjalla tuuli teki todella mielenkiintoisia temppuja joita en oikein pystynyt lukeemaan, ei tosin pystynyt vastustajakaan, hän tosin onnistui sarjallaan hieman paremmin ja otti pari pistettä 25 pisteen sarjalla itse ampuessani vain 24 pistettä. Tämän sarjan jälkeen otin jälleen hieman paremmin itseäni niskasta kiinni ja sain kasaan napakalla ammunnalla 27 pistettä mutta vastustajakin oli samoilla raiteilla, tosin hieman paremmalla menestyksellä. Sveitsiläinen veti 29 pisteen sarjan joten olinkin matsissa häviöllä 2-4.
Seuraavan sarjaan vetäsin samoilla nuoteilla toisen 27 pisteen sarjan, mutta vastustaja venyi samoihin pisteisiin. Nyt alkoi näyttää hieman heikolta matsin suhteen koska olin häviöllä jo 2-5 joten valistauduin henkisesti uusintanuolen ampumiseen, joka on viime aikoina toiminut hyvin. Ainoa mitä piti tehdä oli ampua omaan tasoon yksi sarja ennen uusintanuolta. Tein viimeiseen sarjaan pienen virheen kahdella nuolella tuulen suhteen ja vetäsin kaksi nuolta hieman liian tyyneen hetkeen ja osumat menivät tuulen yläpuolelle punaiselle. Tämä riitti ratkaisemaan matsin Sveitsiläisen ansioksi hänen vetäessään 26:n pisteen sarjan omien pisteideni näyttäessä 24:ää pistettä. Tuossa tilanteessa ei voinut oikein muuta kuin onnitella Sveitsiläistä hyvästä suorituksesta ja painua pakkailemaan kamoja takavasemmalle.

Tällä hetkellä on hieman kaksijakoiset fiilikset koko kisan ja tulevaisuuden suhteen. Ammuin kisan tuloksellisesti hyvin poislukien maailmancupin pudotusottelut joten siinä mielessä hyvä fiilis. Toisaalta neljän vuoden uurastus tyssäsi tänään seinään ja se ei hirveästi motivoi tällä hetkellä.

Tämä olympiadi oli siis kohdaltani tässä ilman pääsyä tavoitteena olleisiin Lontoon olympialaisiin.
Neljä vuotta on treenattu kovaa ja luottokortit on vedetty tappiin rahoituksen puutteen vuoksi.
Nyt onkin sitten aika keskittyä luottokorttivelan maksamiseen joka toivottavasti nollautuu tämän vuoden aikana.

Päätös siitä mitä kohdallani lajin parissa tapahtuu jatkossa tulee varmaankin tehtyä tämän kesän aikana.
Toista olympiadia en lähde vetämään nollarahoituksella luottokorttivelan turvin.

Välillä olisi mukavaa syödä muutakin kuin näkkäriä ja kaurapuuroa.

perjantai 22. kesäkuuta 2012

Jousiammunnan maailmancup, Ogden - Olympiakarsinnan joukkuekilpailu

Tänään ammuttiin maailmancupin ohessa joukkueiden olympiakarsinta niille maille joilla ei joukkuepaikka vielä ole.
Aamiainen rauhassa ja hieman löhöilyä jonka jälkeen painuttiin lounaalle kentälle. Lounaan jälkeen tunnin verran joukkuetreeniä harkkakentällä jonka jälkeen siirtyminen kisakentälle. Harkkakentän ammunta meni joukkueella ihan mukavasti joka lupaili hyvää ammuntaa myös kilpailuun.

Saimme ensimmäisenä vastaamme Taiwanin joukkueen joka oli ykkösenä karsintalistalla meidän tullessamme 16:lta sijalta vastaan.
Lämmittelysarjat lähtivät ihan hyvin liikkeelle ja tunnelma joukkueessa oli hyvä.

Ensimmäiset sarjat menivät perussettiä, ehkä hieman vasenvoittoisesti. Taiwan tosin nappasi pienen kaulan heti alkuun.
Ammunta oli koko joukkueella tasaista ja toiseksiviimeisellä sarjalla vastustajan sählätessä pääsimmekin kirimään nappisarjalla pisteen kaulan ennen viimeistä sarjaa. Viimeiselle sarjalle tuli koko porukalle hieman liikaa yritystä koska vetäisimme ensimmäiset nuolemme punaiselle. Toiset nuolet pamahtivat hienosti keltaiselle mutta vastustaja ei antanut yhtään liekaa ja vastustaja vei ottelun.

Ottelun voitto oli todella lähellä, se tosin olisi vaatinut viimeiselle sarjalle todella napakan suorituksen mihin emme ihan yltäneet.

Tällä kertaa ei siis mennä joukkueella olympialaisiin mutta toisaalta huomenna on vielä mahdollisuus napata maapaikka henkilökisasta.
Lähen huomisaamun matseihin ilmeisesti kolmannelta sijalta joka on ihan hyvä paikka lähetä metsästämään otteluvoittoja.
Tämän päivän ammunnasta jäi kuitenkin hyvä mieli koska ammunta oli pääosin hyvää. Suoritukset lähtivät hyvin liikkeelle ja osumat eivät olleet kaukana keskeltä.

Nyt on ohjelmassa tankkausta huomiselle. Eilinen tankkaus toimi hyvin eikä kisan aikana tullut missään vaiheessa tunnetta että energiat tai nesteet olisivat käyneet vähiin.

torstai 21. kesäkuuta 2012

Jousiammunnan maailmancup, Ogden - Henkilökohtaiset ottelut

Tänään ammuttiin maailmancupin osakilpailun henkilökohtaiset ottelut.
Kentällä oltiin hyvissä ajoin, ehkä jopa turhankin aikaisin, koska olo kentän reunalla meni hieman himmailemiseksi.
Pientä punnerruslämpöä pintaan ja ampumaan lämmittelynuolia Tanskan Weissin kanssa.
Lämmittelynuolissa oli haaittavissa hienoista tunnottomutta mutta nuolet niputtivat silti. En ehkä reagoinut tunnottomuuteen asian vaatimalla vakavuudella vaan lähdin ampumaan ottelua pahemmin ihmettelemättä mikä mätti.

Matsi käyntiin ja nippu levisi. Jouduin antamaan Weissille tasurin sekä perään voiton. Lopulta ottelu eteni tasatilanteeseen 5-5 joka tarkoitti uusintanuolen ampumista. Ottelun piti olla melko selvä jo paljon aikaisemmin muttä näillä mentiin. Onnistuin ampumaan nuoleni kympille vastustajan ampuessa ysin joten voitto ensimmäisestä matsista.

Toinen matsi lähti heti perään käyntiin Ranskan Girouillea vastaan. Fiilikset ammunnasta olivat ehkäpä parhaiten kuvaillakseni pysähtyneet ja tehottomat. Ei vaan irronnut sellaista paukkua kuin olisi pitänyt. Sain Ranskalaiselta vain yhden pisteen ensimmäisen sarjan tasurista, sen jälkeen Ranskalainen vei minua kuin pässiä narussa. Toisesta matsista siis häviö. Tosin Ranskalainen ampui todella kovaa ammuntaa ja olisin tarvinut todella hyviä onnistumisia noihin sarjoihin joita nyt ei vain irronnut.

Lopullinen sijoitus siis maailmancupista tällä kertaa jaettu 33. sija.
Hieman sapettaa tuo ammunnan tukkeutuminen matseissa mutta olen nyt haarukoinut mielestäni melko hyvin mikä meni pieleen ja millä osa-alueilla pitää parantaa.

Huomenna iltapäivällä ammumme joukkuekisaa olympiapaikasta Taiwania vastaan, seuraavat ottelut näkee sitten tarkemmin otteluiden edetessä. Kolme voittoa minimissään toisi meille joukkuepaikan mutta täytyy varmuuden vuoksi lähteä hakemaan neljää voittoa.

Tänään on syöty hyvin ja käyty leffassa. Huomenna tulee olemaan hieno jousiammuntapäivä. Kelin pitäisi olla mitä mahtavin.